2012. január 25., szerda

Üvegfalú szálláshelyek

A szállóvendégek adatai ezentúl
központi számítógépbe kerülnek
A turisztikai minisztérium központilag követné a hotelek és panziók forgalmát

Központi, egységes nyilvántartási rendszer bevezetését tervezi a Régiófejlesztési és Turisztikai Minisztérium, amelynek segítségével számítógépes adatbázisban rögzítenék az ország összes, szálláshelyet biztosító vendégfogadó egységének turistaforgalmát.

Központi, egységes nyilvántartási rendszer bevezetését tervezi a Régiófejlesztési és Turisztikai Minisztérium, amelynek segítségével számítógépes adatbázisban rögzítenék az ország összes, szálláshelyet biztosító vendégfogadó egységének turistaforgalmát. A szállodák, panziók működtetői kötelesek lesznek naprakészen beszámolni vendégeik ott-tartózkodásáról, a be- és kijelentkezés időpontjáról, de a központtal meg kell hogy osszák a személyi adatokat is – ellenkező esetben akár 20 ezer lejes bírságra is számíthatnak.

A minisztérium által kezdeményezett, közvitára bocsátott (és állítólag már tesztelés alatt álló) intézkedést sürgősségi kormányrendelettel fogadtatnák el a közeljövőben – Elena Udrea korábban azt ígérte, idén januárban be is üzemelhetik a rendszert. „A rendszer lényege, hogy egy átlátható, információkhoz azonnal hozzáférést biztosító hálózatot hozzon létre. A 237/2001-es kormányhatározat szerint az adatokat már eddig is regisztrálni kellett a bejelentkezési űrlap alapján, ennek feldolgozása azonban nagyon bonyolult és hosszadalmas volt” – magyarázta az ÚMSZ-nek Olosz Szabolcs, a turisztikai minisztérium tanácsosa. Mint hangsúlyozta, az új eljárás  nemcsak az adminisztrációt könnyíti meg jelentősen, de az adóhivatal munkáját is, mivel hozzájárul az adócsalás mérsékléséhez azáltal, hogy reális helyzetjelentést biztosít.

„A rendszer nagy előnye, hogy valós információt közöl a turistaforgalomról helyi, megyei és országos szinten egyaránt, statisztikát készít a turisztikai egységek kihasználtságáról, emellett pedig segíti a rendőrséget a körözött személyek tartózkodási helyének beazonosításában” – fűzte hozzá Olosz Szabolcs. Érvelése szerint a szakminisztérium így könnyebben mérheti fel az ágazat helyzetét, problémáit, valós igényeit és ennek alapján jobban tud majd dönteni a követendő stratégiákról - a turizmus népszerűsítése és fejlesztése érdekében.

A turisztikai minisztérium tanácsosa lapunk kérdésére elmondta, az Európai Unión belül Spanyolországban, Nagy-Britanniában és Németországban is üzemel hasonló rendszer, amelyek ráadásul közvetlen összeköttetésben állnak az adóhivatallal, amely a számlák kibocsátását is követheti.

A lapunk által megkérdezett székelyföldi szállásadók még nem értesültek a készülő integrált nyilvántartási rendszerről, ám egyöntetűen azt állítják: a feketeturizmus visszaszorítására nem ez a megoldás. „Jónak tartom az ellenőrzési rendszert, de nem ilyen formában” – jelentette ki lapunknak Hajdó Khell Noémi székelyudvarhelyi panziótulajdonos, a Turisztikai Programok Fejlesztéséért Egyesület elnöke, aki egyébként tőlünk értesült először a tervezetről.

Az új rendszer szerint a reggeli mellé kitöltendő űrlap is dukál majd a vendégnek

A fehéret fehérítik?

Véleménye szerint ezzel az intézkedéssel nem hogy visszaszorítanák az adócsalást a turizmusban, hanem egyenesen fellendítik azt. „A feketeturizmus nem abból áll, hogy adott esetben húsz vendégből csak 15-öt vezetek be, hanem sokkal inkább a nem hivatalosan bejegyzett szállásadók tevékenységéből - magyarázta a szállásadó. – Azt fájlalom, hogy ha hoznak egy új rendelkezést, az mindig arra irányul, hogy még inkább ellehetetlenítse a hivatalosan dolgozókat.” Úgy véli, ilyenformán az embert egyenesen rákényszerítik arra, hogy ne akarjon hivatalosan dolgozni, mert „aki tisztességesen kiváltja az engedélyeket, annak csak a baja gyűlik meg”.

Hasonlóan látja a helyzetet Nagy György székelyudvarhelyi szállodatulajdonos is, szerinte is sokkal inkább azokra az egységekre kellene figyelnie és nyomást gyakorolnia a hatóságoknak, amelyek engedély nélkül működnek. S bár nem ismeri teljes mélységében a tervezet tartalmát, azt mondja: szerinte ez nem fog különösebb változást hozni a hivatalos keretek között tevékenykedő szállásadók mindennapjaiban, csupán az adminisztrációs munka növekedhet meg.

Kétmilliós kiadás

Mint megtudtuk, az elektronikus nyilvántartó informatikai infrastruktúrájának kiépítését (hardware, szoftware és a rendszer kommunikációját) teljes mértékben a turisztikai minisztérium biztosítja, ennek kiépítése és beüzemeltetése mintegy kétmillió lejbe kerül. A rendszerhez tartozó egységek ingyen csatlakozhatnak. Az érintett szállásadóknak a határozat érvénybelépésétől számított 90 munkanap alatt kell feliratkozniuk a nyilvántartásba vételhez, ezt követően pedig 60 napon belül biztosítaniuk kell a rendszerhez való csatlakozás rájuk eső követelményeit.

Adat, lakat alatt

Kérdésünkre, nem tart-e a minisztérium attól, hogy kritika éri az adatvédelmi jogok megsértése miatt, Olosz elmondta, az új rendszer a személyi adatokhoz való hozzáférést csak az illetékes hatóságok, például a belügyminisztérium számára biztosítja – a tárcának csak a statisztikai adatokra lesz rálátása. „Még a rendszer üzemeltetőjének sincs hozzáférési lehetősége az adatokhoz” – hangsúlyozta Olosz, hozzátéve, hogy az adatokat tároló szerverek is egy biztonsági helységben találhatóak, ráadásul a rendszerhez való csatlakozás is egy titkosított csatornán történik. Az elektronikus betörések elleni védelmet a minisztériummal szerződött szakszolgáltatók biztosítják.

Forrás: Új Magyar Szó, Baloga-Tamás Erika, Totka László
Kapcsolódó írás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése