Különféle híresztelések kaptak szárnyra a napokban a román sajtóban, miszerint a számvevőszék ellenőrzései alapján a parajdi sóbánya többek közt veszélyezteti a környezetet és a turisták biztonságát. A bánya főmérnöke, Sebestyén József cáfolja az állításokat.
2009-ben a számvevőszék gazdasági szempontból teljesen átvilágította a parajdi sóbányát, találtak néhány apróságot, aztán 2011-ben visszajöttek, és a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve tüzetesen átvilágították a céget – tudtuk meg Sebestyén Józseftől, a bánya főmérnökétől. „Végül is amit ők leírtak, nagyjából úgy is van. A sajtó viszont felkapta a hírt, és persze túlzott is, az Adevărul írta az első cikket, amelyben az állt: Parajdon összedőlnek az épületek” – mondta a főmérnök. Amikor a számvevőszék emberei a bánya biztonságosságát ellenőrizték, akkor volt megújítás alatt a környezetvédelmi engedély, talán ezért is jelent meg az a hír, miszerint a bányának nincs környezetvédelmi engedélye.
A főmérnök elismerte, hogy vannak környezetvédelmi problémáik, de ez nem azt jelenti, hogy katasztrófa történt. Azt ígérte, megpróbálják minél előbb megoldani a kisebb gondokat.
A bányában áramszünet esetén bekapcsol a biztonsági világítás, tehát nem fordulhat elő, hogy sötétben maradjanak a látogatók. Tudni kell, hogy a szintkülönbségek miatt az egész bányának természetes szellőztetése is van, tehát van levegőmozgás.
A bányában áramszünet esetén bekapcsol a biztonsági világítás, tehát nem fordulhat elő, hogy sötétben maradjanak a látogatók. Tudni kell, hogy a szintkülönbségek miatt az egész bányának természetes szellőztetése is van, tehát van levegőmozgás.
Lent óriási terek vannak, amik tele van levegővel. Ha elveszik a villanyt, egyik percről a másikra nem maradnak oxigén nélkül a tárnák. Azt is a bánya rovására írták, hogy a buszok, amelyekkel leszállítják a vendégeket, szennyezik a levegőt. „Ahhoz, hogy elektromos buszt üzemeltethessünk, az egész bejáratot meg kellene növelni, tehát óriási beruházás lenne. Csináltattunk erre is egy tervet tavaly, de amíg kivitelezzük, időbe telik. Addig is vettünk négy gázüzemeltetésű buszt, és elmondhatom, hogy egyáltalán nem keletkezik szmog az alagútban” – állítja Sebestyén.
A számvevőszék azt is nehezményezte, hogy a használaton kívül helyezett tárnák környezetbarát bezárása megoldatlan. „Ennek megoldását nem a sóbányának kell elvégeznie. Nekünk semmi közünk nincs a régi bányák bezárásához. Persze, jó lenne, ha ez megoldódna, mert ebből adódóan vannak kellemetlenségeink: például évi egymilliárd lejt fizetünk a vízügynek azért, mert egy nagyon kevés százalékban belefolyik a Küküllőbe a sós víz. Egy sólepárló építése jelentené a megoldást. A másik dolog pedig az, hogy amikor esik az eső, a sóhegyről ugyanúgy bemossa a sót a folyóba. Egy sóhegyet pedig nem lehet betakarni, ugye?” – teszi fel a költői kérdést a bánya főmérnöke. Bővebben...
Forrás: Székelyhon.ro; NAGYÁLMOS ILDIKÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése